
 The Palestinian Center                                        מרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום
  research for Policy and Survey                           אביב                         - אוניברסיטת תל

    

the Palestinian Studies Program 

 Sponsored by the Ford Foundation, USA 

The Palestinian Media 

Seminar No. 1, February 7-8, 2003, Ma’ale Hachamisha 

  

The Structure of the Palestinian Media 

Dr. Nabil Khatib 

(Lecturer at the Birzeit university, a reporter of the MBC)  

 

Presenting an overview of the Palestinian media is a difficult  task. It  is  

complicated both for historical reasons and because we are now in a 

state of flux stemming from the general situation, especially during the 

last six months.  

When Palestinians face difficulties, whether in daily life or with 

officials, and want to raise the issues in the media, they usually do not 

turn to the local media but rather to pan-Arab satellite channels. Those 

channels are, in fact,  much more popular with the Palestinians than the 

local media, to a degree that is perhaps unique in the world.  

Presumably, in a situation where the different institutions of the 

society have collapsed, there would be a high demand on the media. 

Yet people turn to the international media for the simple reason that 

they know they will not find a listening ear in the local Palestinian 

media. Given such a lack of trust,  one might expect that the population 

in fact would not read or watch this local media. I  believe that,  

generally speaking, this is indeed the situation in the Palestinian 

territories.  

We have in the West Bank and Gaza, with a population of three 

and a half million, three daily newspapers: Al-Quds ,  based in 

Jerusalem; Al-Ayam ,  based in Ramallah; and Al-Hayad Al-Jadida ,  also 

based in Ramallah. Al-Quds  is the largest and most popular, with a 

maximum daily circulation of twenty thousand. Al-Ayam’s daily 

circulation is about ten thousand, and Al-Hayad Al-Jadida’s is about 



 

 

2

2

five thousand. Thus, between the three newspapers we are speaking of 

a total daily circulation of about 35,000 copies, perhaps rising to fifty 

thousand in special circumstances, for a population of three and a half 

million—which comes to about twenty copies per thousand households. 

According to studies by UNESCO and other bodies, this is very low—

50 percent lower than in Uganda, for instance. Yet,  paradoxically, 

people in the Palestinian territories are strongly interested in local 

issues and politics. But they rely little on their own media as a source 

of information.  

The figures I mentioned represent a decline of about 30%-40% 

since the confrontation erupted in September 2000. Access to towns 

and villages is often blocked, and under such circumstances 

distributing newspapers becomes difficult  or impossible. Sometimes 

the towns can be reached but not the villages. Thus, the circulation of 

these newspapers has dropped even lower during the recent period of 

confrontation. 

A survey has also found that only about 12 percent of Palestinian 

adults rely on the Palestinian press as a source of information. This 

suggests that many of those who do buy the newspapers may be using 

them for other features, such as the horoscope, for example, but not as 

an information source. Moreover, only 7 percent buy newspapers on 

five or more days per week; most people buy them only one or two 

times per week.  

There is no access to Jordanian newspapers in the Palestinian 

Authority, nor, for instance, to a London-based paper such as Al-

Hayad .  In addition to the local press there are only some Egyptian 

newspapers and magazines, mainly entertainment magazines.  

Who owns the three newspapers? Al-Quds  is owned, and also run, 

by a prominent Palestinian businessman named Mahmud Absulov. 

Because it  is published in East Jerusalem, it  still  must undergo military 

censorship each day in Israel’s Government Press Office, unlike the 

other two newspapers, which are published in the West Bank and are 

free of Israeli  censorship. Al-Quds  was established in 1968, one year 

after the 1967 war. 



 

 

3

3

As for Al-Ayam ,  i t  is owned purely by private business interests 

in the Palestinian territories and abroad, and was established two 

months before the Israeli  withdrawal from Ramallah and the other West 

Bank cities at the end of 1995. Thus, Al-Ayam  is part of the new 

generation of the Palestinian press. Its content, however, does not 

differ from the Palestinian press before 1995 or even before Oslo. The 

old, pre-Oslo newspapers were mostly subsidized by the PLO, and most 

of them were closed during 1991-1992 as a result  of PLO financial 

difficulties after the Gulf War. The only one of the old newspapers that 

remained profitable and survived was Al-Quds ,  which was not mainly 

dependent on the PLO subsidies.  

Al-Hayad Al-Jadida  is also new and is officially owned by the 

PA. All i ts employees are on the Authority payroll ,  though they have 

some autonomy in administrative matters. The editor in chief of Al-

Hayad Al-Jadida  also has the title of director-general of the Palestinian 

Ministry of Information. Although he has a certain room to maneuver, 

the PA sets the paper’s official policy on external issues. 

For the newspapers in general,  there is a wide range of freedom 

on domestic issues, allowing the editor in chief to leave his stamp. 

There is no official PA censor who monitors what will  appear in the 

newspapers the next day. That function was canceled by the Law of 

Press and Publishing enacted in May 1995. Nevertheless, the same red 

lines and the same overall PA policy pertain to all  three newspapers, 

despite their varied ownership.  

Greater freedom of the press, and democratization in general,  is 

the task of the civil society, of the various organizations and political 

parties that believe in the need for democracy. Often, though, these 

bodies are not certain how to go about the endeavor. They tend to 

expect that Arafat himself will grant greater freedom. Sometimes 

Israeli  or foreign journalists who cover the reality in the PA seem 

mystified as to why democratic freedoms are so limited, why we are 

not living according to the standards of Sweden. The simple answer is 

that we are three hundred years behind Sweden; we have not yet had 

the chance to develop the internal institutions that would enable 



 

 

4

4

freedom of the press to become a reality.   

Perhaps 70 percent of the content of the newspapers is about the 

global politics of the Israeli-Palestinian conflict,  including statements 

made by Palestinian, Israeli,  and American officials. There is never,  

however, coverage of such local problems as health services, social and 

family problems, crime, murders, and so on. Such matters simply are 

not covered in the Palestinian newspapers. For instance, the last PA 

budget that was approved before the confrontation began in September 

2000, that is,  the budget for 2000, was covered in one of the 

newspapers with only the smallest mention on the front page. But there 

was no discussion of what important areas were addressed by the 

budget,  which indicated the PA’s policy toward different parts of the 

population. The public could not discuss how much the PA had 

allocated for security, health, education, and so on, because the 

newspapers provided no information on such matters. Indeed, people 

generally do not have information about the potential candidates or 

existing members of the parliament; they have no basis on which to 

judge them in the elections. So they choose on the basis of personality, 

looks, clan affiliation, and so on, which is not helpful to the process of 

building democracy in the society. As for investigative reporting, it  is 

totally absent from the Palestinian press, and there is no tradition 

whatsoever of investigative reporting.  

Even with regard to the main focus, the coverage of the Israeli-

Palestinian conflict,  the perspectives presented still  tend to be limited.  

There is a great deal of information about Israel—Israeli policies, 

Israeli officials,  Israeli  opinion, and so on. But I believe both societies 

still  fail  to perceive each other in human-interest terms, which leads to 

ever greater, mutual dehumanization. The Palestinian media have 

discussed the suicide bombings—their effects on Israel,  on Israeli 

attitudes toward the Palestinians—but not from a human angle. It  

remains, in my view, a grave problem that the Palestinian press does 

not show the loss of l ife and tragedy, the human effects on the other 

side. The Palestinian newsrooms have held difficult discussions on the 

suicide bombings—whether they constitute martyrdom, whether they 



 

 

5

5

are positive, and so on. Last summer a petition against the suicide 

bombings was signed by prominent Palestinian intellectuals and other 

figures, and it  was published in the newspapers. But I,  personally, do 

not think this is sufficient.  I  believe that unless and until  the media of 

both sides can cover each other as human beings, we will  have a 

serious problem.  

Another factor affecting the Palestinian press is corruption.  

Although Palestinian society has a certain level of democracy and 

freedom of expression, it  is mainly a freedom of flawed information. 

For instance, a newspaper may get a certain subsidy from the regime, 

in return for which it  is expected to close its eyes and maintain 

friendly relations with the regime. For the owner of the newspaper, this 

becomes his interest as a businessman. Meanwhile, ethical standards of 

media are forgotten. Not much can be done about this at present. A 

solution might be to have alternative media that could challenge this 

businessman to produce better journalism. But who, in present-day 

Palestinian society, could create such alternative media? It would have 

to be those who believe in the need for more democracy and freedom of 

information. 

Palestinian intellectuals have some access to the press, though 

generally they prefer to write for Al-Ayam even though Al-Quds has a 

far larger circulation. Since its inception Al-Ayam has sought to be the 

newspaper of the intellectuals and has cultivated a pool of intellectuals 

to write regularly for it .  Nevertheless, the editor in chief exerts 

considerable control over what views can be published. I myself was a 

columnist for Al-Ayam ,  but ceased writing for it  after some of my 

articles were simply canceled—and I was not writing about politics, 

only about local issues. Yet, notwithstanding, the intellectuals prefer to 

write for Al-Ayam .   

Also worth noting is that because Al-Ayam  has close ties to the 

Authority and Al-Hayad Al-Jadida  is government owned, they feel that 

they know their l imits better,  and one can write in them more freely. 

But Al-Quds, which is privately owned, lives in fear. They do not want 

to have anyone calling them the next day to ask why a certain item was 



 

 

6

6

published. Al-Ayam  and Al-Jadida ,  however, know better how to 

protect themselves because they are within the system.  

Neither  Al-Quds  nor Al-Hayad  pays anything for an outside 

contribution. Al-Ayam has a small pool of five contributors who earn 

perhaps a thousand shekels for four articles a month.  

Because of their bias and limitations, then, these newspapers are 

not widely popular among the public. A survey conducted in August 

2000—before the confrontation, when the situation was still  normal—

showed that only 13 percent of Palestinians would rely on Palestinian 

newspapers as an information source for formulating their opinions on 

different issues, whereas 65 percent said they would rely on TV.  

There are, in fact, some thirty TV stations in the West Bank and 

Gaza. And yet,  in the same survey over 55 percent of the Palestinians 

said that they rely on non-Palestinian broadcast media. This comprised 

mainly the pan-Arab satellite stations, which are based in the Arab 

world or Europe, as well as the Israeli Arabic radio service, though not 

Israeli  TV. 

In other words, a population that has a strong need for 

information does not rely on its own media. This leads to a very 

difficult situation for the Palestinians in general.  Although many 

people are interested in building democracy in the society, they do not 

rely on the local media and are not informed about their own local 

problems, which are not explored in the foreign media they consume. 

And the local media does not cover those problems in any case. Thus, 

what exists is a strange state of affairs in which the population is 

detached from its own issues that it  needs to face.  

Related to this is the fact that Ramallah has now become the 

center of the society, and journalists,  and the population at large, who 

are outside of Ramallah feel that they are being ignored by that center. 

It  used to be Jerusalem; after Oslo, it  became Gaza-Ramallah; now it  is 

Ramallah. And people in locations far from Ramallah feel that they 

have even less chance to be integrated into public discourse via the 

media. Although this situation partly reflects the closures and military 

restrictions, those living in Ramallah have a better chance to find work 



 

 

7

7

in the newspapers or satellite stations even if they lower qualifications, 

and this breeds resentment elsewhere.  

The boom in establishing different satellite stations began in 

1991. The first was NBC, then DRT (Arab radio and TV), then some 

Lebanese stations that targeted the entire Arab world and not any one 

country in particular.  Pan-Arab stations of that kind try to be more 

much more professional and more liberal than the local TV stations, 

which usually are heavily supervised by the local information 

ministries in the Arab countries. The pan-Arab stations have some 

impact in terms of widening the democratic tendency.  

In the early 1990s, the local Israeli cable companies began to use 

the signals of the pan-Arab satellite stations to sell them as a package 

to the Arab Israelis. Palestinian companies in the West Bank followed 

suit,  and began to retransmit the pan-Arab news and entertainment 

programs to the local audience. Such companies were able to manage 

financially by selling commercials to local businesses.  

Notwithstanding the vague legal situation that prevailed between 

the signing of the Oslo accords in 1993 and the establishment of the PA 

in 1995, twenty local stations were established with the aim of 

transmitting pan-Arab satellite broadcasts. By early April 2002 there 

were thirty such stations, in addition to the PA governmental station 

and the PA satellite station.  

But again, for the most part,  these stations do not have the 

financial resources to produce their own programs about the local 

community. On the other hand, there are now a total of eighty-eight 

Arab satellite stations. The local population receives NBC, Al-Jazira, 

and other such channels through transmission by the local stations. 

Some of these local stations also present some limited information 

about the specific towns from which they broadcast.  And there is one 

station, which is not owned privately but rather by Al-Quds University, 

that can be considered a community TV station and has a somewhat 

different agenda from the others.  Most of these stations have 

encountered serious problems since the Israeli invasion of the West 

Bank in April 2002. Some of them were physically damaged in the 



 

 

8

8

searches and hostilities, and some have been closed at times by the 

Israeli  army. The difficult economic situation during the last two years, 

in which some of the stations have had to rely on local businesses that  

are themselves experiencing serious difficulties, has led some of these 

stations to close as well.   

Undoubtedly,  the combination of an abundance of local outlets,  a 

paucity of national media that in any case is not trusted, and an 

abundance of international media has had an effect of fragmenting the 

society. This phenomenon is yet to be studied thoroughly, but it  exists 

nonetheless. The only remedy would be a normalization of the situation 

that Palestinian society is l iving in. For example, from 1999 through 

the first part of 2000 there was an improvement in the economic 

situation that might have led to an improvement of the local media as 

well.  Compared to previous years, local media began to flourish. But 

the resurgence of the conflict interrupted this process. In a normal 

situation, the media could establish its role in the society and deal with 

local issues. But instead the whole society is detached from its normal 

life, and lacks information about its daily reality as a basis for forming 

valid opinions about that reality, the political parties, the internal 

political processes, and so on. And such detachment leads, in turn, to 

fragmentation. Thus, for the past two years almost nobody from Nablus 

has been able to reach Ramallah, for political and security reasons. The 

two urban centers are l ike separate islands, with no public forums or 

deliberations that link them, and there have been no national elections 

that could unite these and other communities in common concerns.  

In addition to the three daily newspapers and about thirty local 

TV stations, the Palestinians also have twelve local,  privately owned 

radio stations that broadcast nationwide. For the most part they do not 

retransmit material from the satellite stations, relying more on songs 

and entertainment. They offer talk shows and press reviews, but no 

news per se. For news bulletins Palestinians turn to the government-

owned Voice of Palestine and to Israeli radio in Arabic. There are also 

the BBC and Montecarlo services in Arabic, but the Palestinian and 

Israeli radio stations are the most popular.  



 

 

9

9

There are also about ten to fourteen specialized press 

supplements in the PA that are not produced by the daily newspapers 

but rather by different NGOs. These NGOs focus on various fields 

including women’s rights, the environment, human rights,  and so on. 

The supplements are produced weekly or biweekly and are distributed 

mostly with Al-Ayam ,  and to a lesser extent with Al-Quds .  Despite 

dealing with those important issues, these supplements tend to be 

unattractively designed and propagandistic and are not very popular.  

Up to the invasion last spring there were also seven monthly or 

biweekly magazines, most of them belonging to different political 

parties.  These, too, are propagandistic, and editorially old-fashioned. 

Generally the parties that own these magazines use them to preach to 

the converted, those who already support the parties. The magazines 

that are owned by opposition parties are not effective in challenging 

official policy, and do not engage in investigative journalism. After 

April 2002 these magazines fell  into serious financial difficulties and 

ceased publication, but they may eventually recover. 

As for the Internet,  i t  is believed in the Arab world that the 

Palestinians have been the most successful in using the Internet for 

journalistic purposes. This does not involve mainly news but rather the 

expression of opinions. In the Arab world in general,  the Internet is 

mostly used for business purposes. For the Palestinians there are some 

important websites where those who feel unable to publish viewpoints 

in the local Palestinian press can express them more freely. Only the 

elite, however, has access; the wide public stil l  has no access at 

present.  

Palestinian Islamic activists also use the Internet as a kind of 

information and propaganda network for themselves. There are no 

indications so far that this amounts to much more than preaching to the 

converted. Although at one point Hamas and Islamic Jihad obtained 

licenses to publish weekly newspapers in the West Bank and Gaza, 

these were subsequently shut down.  

The situation of the Palestinian media, then, particularly the 

newspapers, TV stations, and magazines, is negative. One important 



 

 

10

10

reason is that before 1995, all  that the West Bank Palestinians had 

were several newspapers; nothing else was permitted. Therefore,  

traditions of professional journalism in general,  and of professional 

broadcast journalism in particular, were unable to develop. When the 

first  TV stations were established, simply finding people with 

sufficient know-how was a challenge.  

As for the newspapers that existed from 1967 to 1995, to have a 

newspaper one first had to apply for a l icense to the Israeli military 

administration in Beit El, then to the Israeli  civil  administration. 

Acquiring such a license required a security clearance,  and even after 

it  was obtained, every night all  the material in the newspaper had to be 

presented to the military censorship in West Jerusalem for approval. 

Hence those working for these newspapers lived with the fear of the 

censor, and internalized a self-censor to make their lives easier.  

The Israeli censor, however, was not the only one. There was 

also an ideological,  political censor in the minds of these journalists,  

since most of the newspapers were indirectly subsidized by the PLO. 

The journalists,  then, had a mission, but not a professional one—rather, 

the political mission of disseminating the ideas of the PLO. In other 

words, they were political activists more than they were professional 

journalists.  This meant that no true traditions of journalism, or serious 

understandings of the role of the press in society, were able to develop.  

The other main factor is economic. To this day, the Palestinian 

media must function amid a very weak economy. A one-minute 

advertisement on a local TV channel costs just $5; an advertisement in 

a local daily newspaper, only about $70. Thus the income from 

advertising is quite low. This has been the situation not just since 

2000, but in general; today it  is all  the worse. Newspapers are not able 

to hire full-time journalists who would work for one newspaper only, 

producing an article every one or two days. Although most Palestinian 

journalists work for the local press, they also freelance for newspapers 

based in the Gulf,  Europe, or elsewhere. They work under time 

pressure and the material they submit is generally not of high quality. 

The average monthly salary for a full-time journalist with five to ten 



 

 

11

11

years’ experience comes to about two thousand shekels.  

Given that most of the pre-Oslo Palestinian journalists were 

actually political activists,  i t  is not surprising that upon the 

establishment of the PA they sought stable positions in the Ministry of 

Information, the Ministry of Culture, and the like so that they could 

stop working as journalists.  The new, post-Oslo newspapers, and media 

in general,  sought a generation with a fresh perspective. Indeed, the 

training of journalists became very popular in the Palestinian 

territories in this period. 

The main venues for training are the Media Institute of Bir Zeit 

University and the Modern Media Institute of Al-Quds University. For 

a while there were high hopes that the Palestinian training centers for 

journalists offered a solution to the problems of the Palestinian media. 

BA programs in these institutions were producing new journalists,  and 

journalists already in the profession were learning new skills.  Experts 

were invited from all  over the world to lecture. The problem, however, 

was that once these journalists went to work in the PA, they 

encountered all  sorts of professional limitations. This was true both for 

newspapers and TV. They found they had learned skills that they could 

not apply. True, some found themselves working as the freelance 

correspondent for, say, an Arab newspaper in the Gulf rather than as a 

reporter for Al-Ayam .  But these people were not trained so as to 

improve the quality of media in the Gulf,  but rather to cover the local 

issues in the PA, which by and large they are not doing.  

Instead they had to cope with the new, difficult political 

situation in the PA. When the PA emerged, there was a conflict within 

it  as well as a conflict between it  and the society. The question was 

whether to move toward democracy or, as in most Arab countries, 

toward dictatorship referred to as democracy. The conflict  within the 

Authority manifested itself when the same journalist would be arrested 

by the Authority and also protected by other elements within it ,  which 

in fact occurred several times. 

There are, basically, two main generations of Palestinian 

journalists: those who previously worked with the PLO in the diaspora, 



 

 

12

12

especially in Beirut and then Cyprus, and those who were under 

occupation. Those who were abroad were culturally open-minded 

because they were in contact with different cultures. Beirut was the 

center for Arab culture and also for interaction with Europe. 

Politically, however, those journalists were very much attached to the 

PLO line, and indeed were masters of propaganda. When they came 

back to the West Bank, this was all  they knew of journalism and they 

continued in that mode. Journalism for them means writing about how 

great is the Palestinian cause and how evil is the occupation, without 

paying attention to information, evidence, and so on. They did not put 

a premium on political tolerance. On the other hand, those who grew up 

in the West Bank, Gaza, and East Jerusalem and used to work for the 

newspapers supervised or subsidized by the PLO are less professional 

in terms of skills.   

In any case, in the first  year of the PA members of certain groups 

were liable to arrest by the authorities: those accused of collaborating 

with Israel;  the Islamic opposition; and journalists,  in that order. 

Indeed, twenty-two journalists were arrested in that year on various 

grounds. At the same time, journalists fought this trend along with 

liberal-oriented members of the regime. All of this led to the passing of 

the above-mentioned Law of Press and Publishing in 1995, which 

represented a compromise between different views of how much 

freedom the Palestinian press should enjoy.  

Nevertheless, the reality of the arrests during the first  year 

intensified the old self-censorship. Although the Press Law improved 

the situation, it  did not suffice to eliminate anyone’s self-censor. It  

was stil l  up to each individual journalist to decide whether to resist  the 

self-censor, whether to fight for democracy and risk being arrested. 

A further problem was that the Authority, and especially 

President Arafat,  would do favors for individuals who had long served 

them, whether abroad or in the territories, by giving them positions in 

Palestinian TV and radio even though they had no experience as 

journalists.  This means that the Palestinian TV and radio outlets are 

partially staffed by unprofessional workers. There is,  in fact,  a bitter 



 

 

13

13

joke among the Palestinians that Palestinian TV is watched only by 

Israel’s General Security Service for purposes of monitoring the 

incitement against Israel—whereas the Palestinians actually spare 

themselves the experience of watching it .   

The last thing I will  mention is the social aspect. Generally 

speaking, social issues are absent from the Palestinian media. Why? It 

may stem from the fact that during the occupation in the 1970s and 

1980s, the PLO subsidized the newspapers and determined their 

agenda. The subject was the occupation and what it  was inflicting on 

us, and social issues were simply neglected. Over time people became 

detached from their own social issues, and that is still  the situation that 

prevails today. As a corollary, there is no investigative reporting and 

no tradition of it .  Instead there is the same news about the conflict,  or 

nowadays about Iraq as well,  that was shown yesterday on an Israeli  or 

pan-Arab satellite station and nothing more. 

 

 

 

 

 

 

 


